امروز یکشنبه, 06 خرداد 1397 - Sun 05 27 2018




تازه ترین خبرها

افزایش 18 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی بیرجند/ اعتبار 210 میلیون تومانی برای خرید ایستگاه‌های مکانیزه و سرپناه

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: طی قراردادی که در مردادماه امسال منعقد شده، قرار است 18 دستگاه اتوبوس و 6 دستگاه مینی‌بوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری بیرجند خریداری شود.

 

وی افزود: بر اساس ضوابط تشکیلاتی که از سوی سازمان شهرداری‌های کل کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شد، در حال حاضر در سطح کشور این سازمان‌ها درحال ادغام شدن با هم هستند.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: در گذشته دو سازمان داشتیم که سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی بود و حوزه حمل و نقل بار شهری نیز زیر مجموعه تاکسیرانی کار می‌کرد و پایانه مسافربری نیز مستقل زیر مجموعه شهرداری بود.

 

غلام‌پور عنوان کرد: در حال حاضر در خطوط شهری و حومه‌ای بیرجند که شامل روستاهای اطراف شهر می‌شود، تعداد اتوبوس‌های فعال در این محدوده و محدوده داخل شهر 100 دستگاه اتوبوس است و 10 دستگاه اتوبوس آماده به کار در سازمان اتوبوسرانی وجود دارد که در صورت نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی گفت: آن‌چه که سیستم بلیط الکترونیک ما نشان می‌دهد، روزانه حدود 50 تا 55 هزار سفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی ثبت می‌شود و در روزهای جمعه نیز تعداد سفرها به یک چهارم روزهای عادی می‌رسد.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: البته این آمار خیلی واقعی نیست چون آمار فقط استخراج شده از سیستم بلیط الکترونیک است و مسافری که برای سفرش پول به راننده می‌دهد در سیستم ثبت نمی‌شود و از این جهت آمار ارائه شده توسط سیستم بلیط الکترونیک واقعی نیست.

 

غلام‌پور اظهار کرد: با پیش‌بینی این‌که 20 درصد جابجایی‌ها توسط افراد با پرداخت پول باشد می‌توان گفت که روزانه تعداد سفرهای مسافران بیش از 60 هزار نفر است.

 

وی بیان کرد: تعداد تاکسی‌های شهر بیرجند نیز 700 دستگاه تاکسی است که البته این تعداد تفکیک شده است و شامل تاکسی‌های گردشی، فرودگاه، پایانه مسافربری، تاکسی بیسیم 3160 ویژه بانوان، تاکسی بیسیم 133 و تاکسی بیسیم 3133 است.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز وضعیت موجود اتوبوسرانی بیرجند میانگین عمر ناوگان فعال 9 سال است و میانگین عمر 9 سال خیلی نمی‌تواند عمر ناوگان مطلوبی برای سرویس‌دهی باشد.

 

غلام‌پور گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه تخصیص سهمیه داریم و آخرین دفعه تخصیص سهمیه 7 سال قبل یعنی سال 1389 بوده است، از آن سال تاکنون سازمان اتوبوس‌رانی کشور برای خریداری اتوبوس هیچ تخصیصی نداده است و این باعث شده که شهرداری‌ها مسئولیت خرید اتوبوس را بر عهده گیرند.

 

وی ادامه داد: شهرداری‌ها نیز توان خرید اتوبوس به صورت آزاد را ندارند و برای همین میانگین عمر اتوبوس‌ها به 9 سال رسیده است که طبعتا توقع خدمات مطلوب و درخور شهروندان را نمی‌توان از ناوگان داشت.

 

وی که عضو هیئت مدیره اتوبوسرانی کل کشور نیز هست، اظهار کرد: در این راستا شهرداری و شورای اسلامی شهر به ناچار دنبال این افتادند که ناوگان را به نحوی نوسازی کنند و از طرفی نیز دولت سال گذشته تسهیلاتی را بابت نوسازی ناوگان برای تعدادی از شهرهای کشور که بیرجند نیز جزو این شهرها بود در نظر گرفت و توانسیتم از تسهیلات خرید اتوبوس استفاده کنیم.

 

 

افزایش 18 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی بیرجند

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند خاطرنشان کرد: تسهیلات ارائه شده برای خرید اتوبوس برای ناوگان عمومی به صورت وام چهار درصد در اقساط پنج ساله است که برای استفاده از این تسهیلات قردادی در مردادماه امسال منعقد شده و قرار است 18 دستگاه اتوبوس و 6 دستگاه مینی‌بوس خریداری شود که طی این قرارداد شرکت طرف قرارداد متعهد شده است طی مدت 8 ماه اتوبوس‌ها را به صورت مرحله‌ای تحویل دهد که مرحله اول در بهمن‌ماه هشت دستگاه اتوبوس تحویل خواهد شد و مرحله دوم اردیبهشت‌ماه سال آینده است و مابقی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را تحویل خواهند داد.

 

عضو هیئت مدیره اتوبوسرانی کل کشور عنوان کرد: از آنجائی‌که شهر بیرجند نیاز به اتوبوس جدید دارد پیگیر هستیم که شرکت طرف قرارداد حداکثر تا بهمن‌ماه هشت دستگاه اتوبوس را تحویل دهد که جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود.

 

غلام‌پور گفت: با ورود 18 دستگاه اتوبوس جدید به نوعی وضعیت اتوبوسرانی بیرجند از نظر کیفیت به حد مطلوبی می‌رسد و ان‌شاءالله  بعد از تحویل گرفتن اتوبوس‌ها برنامه‌ریزی شده است که اتوبوس‌ها در همه مسیرهای شهر مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ کمی در شهر بیرجند با کمبود اتوبوس مواجه نیستیم و گاهی اوقات اتوبوس‌ها خالی و بدون مسافر در سطح شهر تردد می‌کنند بنابراین ما به لحاط تعداد اتوبوس کمبود نداریم و هر خطی که احساس کنیم نیاز به تقویت اتوبوس دارد، اتوبوس جایگزین خواهیم کرد.

 

عضو هیئت مدیره اتوبوس‌رانی کل کشور گفت: تعداد اتوبوس بر اثر سرانه مسافری که جابه‌جا می‌شود در نظر گرفته می‌شود؛ در بعضی از مناطق شهر که اتوبوس کمتری دارد جابه‌جایی مسافر نسبت به سایر مناطق کمتر است.

 

غلام‌پور بیان کرد: اگر بخواهیم بر اساس استاندارد برای هر منطقه‌ای اتوبوس در نظر بگیریم بعضی از مناطق سرانه جابه‌جایی پایینی دارند و طبق استانداردی که هر اتوبوس در خط مورد نظر باید در روز 800 مسافر را جابه‌جا کند پایین‌تر است؛ سرانه جابه‌جایی مسافران در خطوط مختلف شهر بیرجند بین 250 تا 300 مسافر است و چون شهرداری تعهد ارائه خدمات به شهروندان را دارد در خطوط پایین‌تر از استاندارد مورد نظر نیز اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران در نظر گرفته است.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: برای تمام خطوط در شهر بیرجند و روستاهای حومه برنامه زمان‌بندی داریم که ساعت شروع و ساعت پایان و فاصله زمان‌بندی در برنامه نوشته شده است و این برنامه در مراکز کنترل خطوط و در ایستگاه‌های مکانیزه پرتردد نصب شده است و هر راننده نیز روی شیشه جلوی اتوبوس این برنامه زمان‌بندی شده را نصب دارد.

 

عضو هیئت مدیره اتوبوسرانی کل کشور گفت: چنان‌چه در مکان‌های دیگریی نیز نصب برنامه زمان‌بندی نیاز باشد، برنامه زمان‌بندی را نصب خواهیم کرد چراکه اعتقاد داریم باید مردم برنامه زمان‌بندی و ساعت حرکت اتوبوس‌ها را بدانند؛ در صورت اطلاع از مدت زمان، انتظار آن‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس کمتر خواهد شد.

 

وی با اشاره به کم‌بودن تعداد اتوبوس در برخی خطول گفت: عدم آسفالت خیابان‌ها دلیل کاهش اتوبوس در آن مسیرها است و تا زیرساخت‌ها آسفالت نشود اتوبوس کمتر برای به آن منطقه در نظر گرفته می‌شود که در صورت آسفالت معابر تعداد اتوبوس در آن منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

 

افزایش یک دستگاه اتوبوس برای خیابان‌های احمدی‌روشن و 9 دی

غلام‌پور تصریح کرد: برای منطقه مهرشهر سمت خیابان‌های احمدی‌روشن، 9 دی، شهید کاوه، شهید همت و سایر خیابان‌های آن منطقه قصد اضافه کردن یک دستگاه اتوبوس از مبداء سه راه اسدی را داریم و اتوبوس‌ها با فاصله زمانی نیم‌ساعت از سه راه اسدی به سمت مهر شهر حرکت خواهند کرد که ان‌شاء الله طی دو سه هفته آینده افزایش یک دستگاه اتوبوس را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند عنوان کرد: با توجه به این‌که منطقه مهرشهر از جمله نقاط کم‌برخوردار شهر بیرجند است، سعی بر این است که به این منطقه بیشتر توجه شود؛ در سال‌جاری 15 سرپناه برای ایستگاه‌های اتوبوس خریداری شده که تعداد زیادی در منطقه مهرشهر و شمال شهر نصب کرده‌ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین امسال سه ایستگاه مکانیزه نیز در سطح شهر گذاشته‌ایم که این ایستگاه‌های مکانیزه مجهز به سقف، سیستم گرمایشی و سرمایشی، دوربین مداربسته چشمی و نمایشگر است و این ایستگاه‌ها سیار و قابل حمل است و در حال خریداری 15 ایستگاه مکانیزه دیگر نیز هستیم که این ایستگاه‌های مکانیزه را در منطقه مهرشهر و نقاط کم‌برخوردار شهر نصب خواهیم کرد.

 

 

اعتبار 210 میلیون تومانی برای خرید ایستگاه‌های مکانیزه و سرپناه

عضو هیئت مدیره اتوبوسرانی کل کشور اظهار کرد: اعتبار مورد استفاده برای ایستگاه‌های مکانیزه و سرپناه حدود 210 میلیون تومان شده است که اعتبار نیز از محل اعتبارات دولتی بوده است.

 

غلام‌پور یادآور شد: اقساط تسهیلات چهار درصدی که برای خرید 18 دستگاه اتوبوس گرفته‌ایم را شهرداری در مدت زمان پنج سال پرداخت خواهد کرد.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: برای اولین‌بار در کشور سال 1387 سیستم بلیط الکترونیک در شهر بیرجند اجرا شده و تاکنون نیز ادامه دارد؛ یک سال بعد شهرداری اعتباری گذاشت که تاکسی‌ها نیز به سیستم بلیط الکترونیک مجهز شود؛ تعدادی از تاکسی‌ها را یک شرکت برعهده گرفت که کار نصب سیستم بلیط الکترونیک را انجام دهد؛ چون مورد استقبال رانندگان تاکسی‌ها قرار نگرفت این کار عملیاتی نشد.

 

وی عنوان کرد: هزینه نصب سیستم الکترونیک کارت بلیط تاکسی‌ها را دولت از محل اعتبارات ملی پرداخت کرد و رانندگان تاکسی‌ها هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند.

 

عضو هیئت مدیره اتوبوسرانی کل کشور اظهار کرد: اکنون اگر در تاکسی‌ها سیستمی است که مسافر هزینه را توسط آن پرداخت می‌کند آن سیستم کارت بلیط الکترونیک نیست و احتمالا رانندگان کارت‌خوان دارند.

 

غلام‌پور گفت: اکنون در بحث هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل با دو شرکت وارد مذاکره شده‌ایم؛ هم برای ارتقای سیستم هوشمند کارت بلیط الکترونیک که سال‌ها از عمر آن می‌گذرد و هم برای هوشمندکردن سیستم کارت بلیط الکترونیک در تاکسی‌ها که در این زمینه با چند بانک وارد مذاکره شده و نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داریم که با توجه به نتیجه مذاکرات در صورت تایید شورای اسلامی وارد کار به صورت عملی خواهیم شد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که شهر بیرجند در زمینه هوشمندسازی کارت بلیط الکترونیک پیشتاز بوده است از شهروندان درخواست داریم که در این زمینه پیشتاز بوده و برای این‌که حق خودشان ضایع نشود حتما کارت بلیط الکترونیک داشته و کارتشان همیشه اعتبار داشته باشد که هنگام استفاده از اتوبوس کارت زده و هزینه اصلی از حساب کارتشان کم شود.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند ادامه داد: راننده‌ها همیشه پول خورد نداشته و گاها شهروندان هزینه‌ای پرداخت می‌کنند که بیشتر است و این‌جا حق خودشان و پولشان تضییع می‌شود و از طرف دیگر نیز مدت زمانی که برای کارت زدن استفاده می‌شود تا مدت زمانی که برای پول دادن صرف می‌شود با هم تفاوت داشته و اینجا زمان و حق سایر مسافران تضییع می‌شود.

 

عضو هیئت مدیره اتوبوسرانی کل کشور بیان کرد: اگر شهروندان همه کارت بلیط الکترونیک داشته و از کارت بلیط استفاده کنند، ما نیز آمار درست و دقیقی از جابه‌جایی مسافران و درآمد رانندگان اتوبوس به دست می‌آوریم لذا خواهش من از همه شهروندان این است برای این‌که به ما برای ارائه آمار درست و دقیق، مدیریت و تقسیم اتوبوس در مناطق مختلف، کمک کنند، از کارت بلیط الکترونیک استفاده کنند.

 

 وی خاطرنشان کرد: سن فرسودگی اتوبوس‌ها بالای 15 سال است و چون میانگین سن ناوگان اتوبوس در شهر بیرجند 9 سال است نمی‌توان گفت که اتوبوس‌های بیرجند فرسوده است؛ اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی بیرجند نهایتا 12 سال عمر دارند و نمی‌توان به این اتوبوس‌ها فرسوده گفت؛ با اضافه شدن 18 دستگاه اتوبوس جدید میانگین عمر اتوبوس‌ها به 7 سال خواهد رسید.

 

غلام‌پور عنوان کرد: در بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز از اول سال تاکنون 25 دستگاه تاکسی نوسازی شده است و رانندگان تحویل گرفته‌اند و تسهیلاتی که دولت برای نوسازی تاکسی پرداخت می‌کند  16 درصد با بازپرداخت چهار ساله است.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: تاکسی‌های مدل سال 1386 به قبل می‌توانند به سامانه‌ای که برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده است مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند؛ بیشتر تاکسی‌ها نیز از نوع پژو و سمند است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: 15 نفر از رانندگان جدید ثبت‌نام کرده‌اند که مراحل ثبت‌نام و ثبت کارهایشان برای تحویل تاکسی در دست اقدام قرار گرفته است.

 

عضو هیئت مدیره اتوبوس‌رانی کل کشور گفت: به دلیل این‌که درصد بازپرداخت تسهیلات زیاد است، رانندگان رغبتی برای تسهیلات گرفتن نشان نمی‌دهند؛ لازم است که دولت در این زمینه ورود پیدا کند و رانندگان تاکسی را با دادن وام قرض‌الحسنه حمایت کند.

 

غلام‌پور بیان کرد: طبق آمار در سراسر کشور سرانه جابه‌جایی مسافر کاهش پیدا کرده است که یکی از دلایل افزایش عمر ناوگان بوده است و چون ناوگان فرسوده است مردم کمتر استفاده می‌کنند و از طرف دیگر نیز تعداد وسایل نقلیه شخصی افزایش پیدا کرده است.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با اشاره به ادغام سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، حمل بار و مسافر بیان کرد: هر چه مدیریت متمرکزتر باشد برنامه‌ریزی برای سیستم حمل و نقل بین شهری بهتر است و اکنون با وجود این‌که این ادارات با هم ادغام شده است، در زمینه کاهش هزینه‌ها خیلی موثر بوده است؛ مدیریت خیلی بهتر و متمرکز شده است و به راحتی می‌توان در شهر از حمل و نقل ترکیبی استفاده کرد.

 

ناوگان‌های باربری ثبت‌نام کنند

وی خاطرنشان کرد: در بحث حمل و نقل بار اولین کاری که در برنامه داریم، حمل و نقل بار دیزل شهر است که اکنون تخصیص سهیمه سوخت حمل و نقل دیزلی منوط به دریافت پروانه فعالیت از شهرداری است.

 

غلام‌پور ادامه داد: از دی‌ماه عملا سوحت ناوگان دیزلی 100 لیتر در ماه شده است و ناوگانی که دارای پروانه فعالیت از شهرداری هستند سوختشان  850 لیتر است؛ از ناوگان‌هایی که در سطح شهر در حال فعالیت هستند درخواست می‌کنم که به شهرداری مراجعه کرده یا به سایت www.utcms.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند؛ بعد از آن پروانه فعالیت را دریافت کنند که سهمیه سوختشان کم نشود چون از مهرماه میزان سوخت کاهش پیدا کرده است احتمال این‌که در ماه‌های آینده این میزان سوخت قطع شود وجود دارد.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: در فاز بعدی که اواسط سال بعد خواهد بود ساماندهی خودروهای باری بنزین‌سوز در دستور کار قرار می‌گیرد که باید این‌ها نیز برای گرفتن پروانه فعالیت خود مراجعه کرده و پروانه دریافت کنند.

 

وی اظهار کرد: رانندگان خودروهای باری دیزلی هرچه زودتر برای دریافت پروانه فعالیت خود اقدام کنند چراکه احتمال این‌که سهیمه سوخت این خودروها قطع شود نیز وجود دارد.

 

غلام‌پور یادآور شد: تا پایان آذرماه تعداد یک هزار و 50 راننده خودروی بار دیزلی برای دریافت پروانه و حدود 4 هزار راننده خودرو بنزین‌سوز برای دریافت پروانه فعالیت در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: از یک هزار و 50 راننده خورویی که ثبت‌نام کرده‌اند 280 راننده تاکنون پروانه فعالیت گرفته‌اند و مابقی برای دریافت پروانه خود باید به شهرداری مراجعه کنند.

 

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر لایحه‌ای برای افزایش 10 درصدی هزینه جابه‌جایی مسافران پیشنهاد داده‌ایم که اگر قرار باشد بنزین افزایش قیمت پیدا کند 10 درصد مبلغی نیست و باید بیشتر در نظر گرفته شود اما در هر صورت اگر برنامه‌ای برای افزایش قیمت مدنظر باشد هزینه جابه‌جایی برای خودروهای شخصی را افزایش خواهیم داد و سعی می‌کنیم که قیمت بلیط و هزینه تاکسی‌های عمومی را افزایش ندهیم چراکه مردم بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

 

غلام‌پور با اشاره به این‌که رعایت حقوق شهروندی خط قرمز ما است تاکید کرد: چنان‌چه شهروندان از رانندگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهرداری بیرجند گلایه داشته و برخورد نامناسب، تاخیر در حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها، خرابی و نقص در اتوبوس را مشاهده کردند، حتما به بازرسی سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند اطلاع داده یا با شماره 32226545 و 32311500 تماس بگیرند؛ همکاران ما در بازرسی پاسخگو و رسیدگی خواهد کرد.

 

انتهای پیام/


بستن


1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به پایگاه تحلیلی خبری نسیم دهلران می باشد. 
 
 
استفاده از اخبار فقط با ذکر منبع "نسیم دهلران" مجاز است.
 
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي دريافت مجوز قالب بر روي لينک ، ( درخواست مجوز ) کليک کنيد