امروز یکشنبه, 01 مرداد 1396 - Sun 07 23 2017




تازه ترین خبرها

گفت و گو با مدیر کتابخانه و مولف کتاب

گفت و گو با مدیر کتابخانه و مولف کتاب
 
حضور بانوان در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور به برکت انقلاب اسلامی هر روز پر رنگ تر می شود، بانوانی که با دشواری سعی در شکوفایی توانمندی های خود دارند. 
 
به گزارش نسیم دهلران؛ هفته پژوهش و فناوری، هفته‌ای است که فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا کلیه ذینفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور برای آینده، برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند.
 
یکی از مهم ترین مباحث پژوهش این است که تحقیق ها و اندوخته ها را به کتاب تبدیل نماییم.
 
پایگاه تحلیلی خبری نسیم دهلران به همین مناسب به سراغ یکی از بانوان دهلرانی رفته است که در زمینه پژوهش فعالیت دارد و به تازگی دو کتاب از وی به چاپ رسیده است.
 
حضور بانوان در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور به برکت انقلاب اسلامی هر روز پر رنگ تر می شود، بانوانی که با دشواری سعی در شکوفایی توانمندی های خود دارند. 
 
بر اساس این گزارش؛ گفت و گویی با کبری انصاریان مقدم- مسئول کتابخانه عمومی سعدی شهرستان دهلران- انجام داده ایم.
 
وی مؤلف کتاب های نقش تفکر خلاق مدیران مدارس بر سطح عملکردی آنان و کتاب هوش اجتماعی و خلاقیت در کتابخانه های عمومی (جستاری در خلاقیت در کتابخانه های عمومی) می باشد.
 
برگزیده جشنواره ادبیات داستانی، برگزیده جشنواره خاطره نویسی، کسب مقام در جشنواره سجاده های سرخ، کسب مقام اول در جشنواره ادبیات داستانی بسیج، کسب مقام در جشنواره استانی نماز برخی از موفقیت های این بانوی دهلرانی است.
 
گفت و گو با مدیر کتابخانه و مولف کتاب
 
نسیم دهلران: ضمن معرفی اجمالی خودتان بفرمایید از چه سالی مشغول کار در کتابخانه های عمومی شدید؟
کبری انصاریان مقدم” هستم خادم مردم شهرستان شهید پرور دهلران، در حوزه کتاب و کتابخانه ها، در سال 87 استخدام کتابخانه های عمومی شدم و کارشناس ارشد در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی  و مسئول کتابخانه عمومی سعدی می باشم.
 
نسیم دهلران: وضعیت کتابخانه سعدی دهلران چطور است؟
نهاد کتابخانه ها که تصویب شد در سال ۸۲ یک سند چشم اندازی نیز برای آن تدوین شد که تا افق ۱۴۰۴ ما باید به آن برسیم.
نهاد کتابخانه ها یک نهاد عمومی غیر دولتی است و سند چشم اندازش را طبق کشور های توسعه یافته پیش بینی کرده است مثل کشورهای سوئد و آمریکا.
طبق سند ایفلا و یونسکو که یک سند بین المللی کتابخوانی است در هرکشور  چهار آیتم مورد ارزیابی قرار می گیرند که نشان می دهد مردم آن کشور چه میزان کتابخوان هستند، این چهار آیتم به ترتیب شامل “سرانه فضای کتابخوانی”،  “میزان منابع کتاب”، “سرانه عضویت” و “میزان امانت کتاب” است.
در برنامه چهارم توسعه اولویت اصلی بحث توسعه فضای فیزیکی کتابخانه ها است که ما باید طبق استاندارها به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر مربع فضای کتابخوانی داشته باشیم و طبق این چهار شاخصه ای که عرض کردم شهرستان دهلران شهرستانی است که به شاخصه سرانه فضای مطالعه رسیده است،. 
استاندارد های بین المللی در زمینه منابع کتابخانه ها می گویند به ازای هر یک نفر باید چهار جلد کتاب در کتابخانه هر شهر موجود باشد،  ولی ما با این استاندارد خیلی فاصله داریم.
یکی از طرح های خیلی خوبی که جواب هم داده است بحث اهدای کتاب به کتابخانه ها است. هرچند تعداد کتابهای ما تقریباً از استاندارد کمتر است ولی  تا سال ۱۴۰۴ که باید به استاندارد سرانه کتاب برسیم که این مقدار دست یافتنی است.
سال ۹۰ مقام معظم رهبری در جمع کتابداران فرمودند که “کتابخانه کاری ۱۰۰ درصد فرهنگی است” و هیچ دولتی نبوده است که سر کار بیاید و با بحث کتاب و کتابخوانی مخالفت کند.
ما در بحث تعداد اعضای کتابخانه ها، طبق آن چیزی که پیش بینی شده است باید تا افق چشم انداز حد اقل ۳۵ درصد از جمعیت هر شهر عضو کتابخانه ها باشند. در حال حاضر حدود 1700 نفر عضو کتابخانه سعدی هستند.
با هماهنگی ریاست محترم شهرستان و کتابداران پرتلاش، یک برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم سالی ۲ درصد به این تعداد اضافه کنیم که تا سال ۱۴۰۴ جمعیتی که مورد نظر است را  به عنوان عضو کتابخانه سعدی داشته باشیم.
در زمینه امانت کتاب ، کتابخانه عمومی سعدی  با توجه به تعداد اعضا، متوسط بیش از سه جلد کتاب به هر عضو می رسد و این تعداد نسبت به آمار استانی در حد وضعیت مطلوبی می باشد..
 
نسیم دهلران: کتابخانه سعدی دهلران برای افزایش سرانه مطالعه در شهرستان چه تلاشها و اقداماتی انجام داده است؟
اولین برنامه تسهیل عضویت در کتابخانه ها هست، افراد با یک قطعه عکس و مبلغ ناچیزی حق عضویت می توانند عضو کتابخانه بشوند که حتی همین حق عضویت را نیز در بازه های مختلف زمانی مثل هفته کتاب، هفته بسیج، دهه فجر، هفته دولت، میلاد ائمه و بسیاری از اعیاد ملی و مذهبی به صورت رایگان اعلام کردیم که مردم به راحتی بتوانند از کتابخانه ها استفاده نمایند.
در حوزه گرایش مردم به بحث مطالعه و افزایش سرانه مطالعه یک اصطلاحی هست با عنوان “برنامه های جنبی در کتابخانه ها” که بسته به فضایی که در کتابخانه ها وجود دارد یک سری برنامه هایی همچون کلاسهای آموزشی برنامه های ویژه کودک و نوجوان، مسابقات فرهنگی، نشست های کتابخوان در ماه برگزار می شود، هم به صورت مکتوب و هم به صورت آنلاین و دیگر برنامه هایی همچون نشست های کتابخوان، کانون های ادبی و کانون های قرآنی که در کتابخانه ها فعالیت می کنند نرم افزار اینترنتی “سامان” را داریم که کتابخانه های عمومی کشور را به یکدیگر لینک کرده است. با مراجعه به این سایت و جستجوی منابع مورد نظر قادر خواهید بود مشاهده کنید که کتاب مورد نظر شما در کدامیک از کتابخانه های شهرستان وجود دارد که این موضوع نیز یکی از اقدامات جهت ترغیب مردم به کتابخانه ها است و آدرس این سایت www.samanpl.ir  می باشد.
 
نسیم دهلران: دلیل کم توجهی به حوزه کتاب را در چه می دانید؟
عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند ولی مهمترین آن گسترش بیش از حد و بدون آگاهی  از فضای مجازی است که در برخی موارد شکل اعتیاد به خود گرفته است که لازم به ذکر است که خانواده ها و مسئولین به این مسئله رسیدگی بیشتری کنند و فرهنگ سازی لازم برای استفاده از این نرم افزارها صورت گیرد .
کتاب در جامعه بویژه درشهرستانها بسیار غریب است در همین شهرستان دهلران خیلی ها هستند که به نویسندگی علاقه دارند و تمایل به ادامه دادن هستند ولی راه آن را نمی دانند چون زیر ساخت آن فراهم نشده است .
 
نسیم دهلران: به سراغ کتاب های شما که چاپ کرده ایم برویم. هدف از تالیف کتاب هوش اجتماعی و خلاقیت در کتابداران کتاب خانه های عمومی چه بوده است؟ 
 
با توجه به اینکه کتابداران در کسب مهارت های سواد اطلاعاتی و آموزش کاربران خود و ارتباط با آن‌ها و همچنین در انجام وظایف خود در بخش‌های مختلف کتابخانه، از جمله ارائه خدمات مرجع، فهرست نویسی و ...، بیش از هر چیز نیازمند اندیشه خلاق می‌باشند، ضروری است که عوامل مؤثر در خلاقیت شناسایی و در آموزش‌های کتابداری به شکل جامع¬تر وارد شود. از سوی دیگر با توجه به اهمیت و نقش محوری کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی در تحقیقات و توسعه کشور، آگاهی از سطح هوش اجتماعی کتابداران اهمیت ویژه¬ای دارد. با توجه به تأثیر انواع هوش ازجمله هوش اجتماعی بر کیفیت خدمات، بهره¬وری، رضایت شغلی و غیره، بررسی اثر هوش اجتماعی بر خلاقیت کتابداران ضروری به نظر می¬رسد.
مجموعه حاضر دربرگيرنده  فصل هايي درباره  هوش اجتماعي و خلاقيت در كتابداران كتابخانه هاي عمومي  در زمينه خلاقيت و مباني نظري خلاقيت و كاربرد و مفاهيم خلاقيت ، ويژگي هاي افرادخلاق و هوش اجتماعي ، تعاريف هوش اجتماعي ،‌نظريه هاي هوش اجتماعي و ضرورت خلاقيت و هوش اجتماعي و رابطه آنها در پيشبرد اهداف و موفقيت كتابخانه ها مي باشد.
 
 
نسیم دهلران: هدف از تألیف کتاب نقش تفکر خلاق مدیران  مدارس متوسطه برسطح عملکردی آنان چه بوده است؟
 
هدف از تألیف كتاب نقش تفكر خلاق مديران مدارس متوسطه بر سطح عملكردي آنان ، در زمينه بكارگيري  تفكر خلاق در بین مدیران به جهت انجام وظایف مدیریتی به نحو مطلوب كه از موضوعاتی که در حیطه مدیریت مي باشد.،. دانش مدیریت و مدیران خلاق و نوآور هم اکنون در شمار ضروریات پیشرفت، توسعه، رشد اقتصادی و اجتماعی درآمده است. در نظام‌های آموزشی نقش مدیران خلاق بسیار سازنده خواهد بود و موجب بهبود عملکرد سایر افراد و به طور کلی سازمان خواهد شد.
 
مديران مدارس به علت ارتباط مستقيم با معلمان و دانش آموزان، تأثیر زيادي در رسيدن مدارس به اهداف خود دارند، بر همين اساس اگر در انتخاب مدیران، از مدیران خلاق استفاده شود، این احتمال بیشتر خواهد شد که آنان در انجام وظایف خود موفق تر باشند و عملکرد مطلوب تری از خود بروز دهند که با این وضعیت معلمان و دانش آموزان و سایر کارکنان با آرامش بیشتری در مدارس به فعالیت ادامه دهند.
 
با توجه به نقش و اهمیت عملکرد مدیران در موفقیت مدارس، باید مدیران خلاق در مدارس مدیریت کنند تا رسالت‌های مدارس به خوبی انجام شود.
 
بنابراین نقش مدیران در توسعه سازمان‌ها بسیار مهم و سازنده است و این موضوع در سازمان‌های آموزشی تأثیر گذارتر است. مدیران می‌توانند با تفکرات خلاق خود موجب رشد و پیشرفت مدارس را به وجود آورند.
 
 
30741
انتهای پیام/

بستن


1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به پایگاه تحلیلی خبری نسیم دهلران می باشد. 
 
 
استفاده از اخبار فقط با ذکر منبع "نسیم دهلران" مجاز است.