امروز پنج شنبه, 02 آذر 1396 - Thu 11 23 2017




تازه ترین خبرها

زرین آباد و رویای جاده چم سرخ

زرین آباد و رویای جاده چم سرخ
 
باتوجه به اینکه زرین آباد یکی از بخش های ده گانه اولیه استان ایلام بوده که در دوره پهلوی اول بصورت بخش درآمد، اما تاکنون تنها در حد بخش باقی مانده و دیگر بخش ها  به شهرستان تبدیل شده اند.
 

زرین آباد و رویای جاده چم سرخ

به گزارش نسیم دهلران/ *مراد مرادی مقدم؛ پهله زرین آباد یکی از بخش های ده گانه و اولیه استان ایلام بود که در ابتدا جزئی از شهرستان ایلام و بعد از شهرستان شدن دهلران، یکی از بخش های تابع این شهرستان گردید . این بخش  از شمال به شهرستان بدره، از طرف شرق به شهرستان آبدانان، از غرب به شهرستان ملکشاهی و از جنوب به بخش مرکزی دهلران محدود می شود.
 
کوههای کبیر کوه در شمال و کوه اناران در جنوب و دیگر سلسله جبال کوچک و بزرگ، این بخش را در خود محصور کرده اند. سرچشمه دو رود مهم میمه و چنگوله از کوه های این بخش می باشند و بویژه آنکه رود میمه از شمال تا جنوب و پس از گذر از اکثر  روستاهای این بخش  مهمترین رود می باشد. افزون بر این رود خربزان و گرازان که به رود میمه می ریزند بخشی از اراضی را آبیاری می کنند.
 
باتوجه به اینکه زرین آباد یکی از بخش های ده گانه اولیه استان ایلام بوده که در دوره پهلوی اول بصورت بخش درآمد، اما تاکنون تنها در حد بخش باقی مانده و دیگر بخش ها  به شهرستان تبدیل شده اند و در مسیر توسعه قرار گرفته اند،  با این حال در این مدت، بخش پهله زرین آباد به علت نداشتن راه ارتباطی مناسب و با وجود  زمینه های مستعد در کشاورزی  و دامداری در مسیر توسعه قرار نگرفته و نه تنها بخش زیادی از جمعیت بخش مرکزی ناگزیر به مهاجرت شده اند بلکه ساکنان بیش از بیست روستا در این بخش به علت عدم وجود راه مناسب ناگزیر به ترک روستاهای خود شدند  و این روستاها شامل روستاهایی می شوند که در مسیر راه ارتباطی رویایی چم سرخ و حاضرمیل قرار گرفته اند که سالهاست مردم چشم  انتظار به سرانجام رسیدن آن  می باشند.
 
عدم وجود راه ارتباطی مناسب خسارات جبران ناپذیری بر مردم بخش های زرین آباد، میمه و شهرستان ملکشاهی وارد کرده است و این خسارات در چند زمینه مهم عبارتند از:
- مهم ترین زیر ساخت توسعه هر منطقه راه های ارتباطی مناسب می باشد که بخش های زرین آباد ، میمه و شهرستان ملکشاهی از آن محروم هستند  و هر ساله تصادفات زیادی در آن مناطق به علت جاده های بسیار نامناسب از جمله در جاده تینو در حد فاصل دهلران و زرین آباد رخ می دهد و هزینه های جانی و مالی زیادی به ساکنان آن مناطق تحمیل می نماید.
 
- راه های  ارتباطی کنونی بخش های  زرین آباد و میمه  آن چنان نا مناسب است که کمتر وسایط نقلیه سنگین حاضر می شود باری به آنجا حمل کند و اگر هم بپذیرد با هزینه دوچندانی انجام می گیرد؛ همین امر موجب شده است که سرمایه گذاری و کارهای عمرانی  در بخشهای میمه و زرین آباد  به سختی صورت گیرد. 
فواید احداث این جاده بی شمارند که بر خی از آنها عبارتند از:
- جاده چم سرخ نه تنها بخش زرین آباد بلکه بخش میمه و شهرستان ملکشاهی را نیز  از بن بست خارج  و با کمترین مسافت، جنوب استان را به شمال استان وصل می نماید و بخش مرکزی استان را از حالت متروک بودن خارج و در گردونه توسعه قرار می دهد. 
- ایجاد جاده چم سرخ بدون شک  به توسعه دو بخش زرین آباد و میمه و شهرستان ملکشاهی منجر می گردد و سپس تمرکز جمعیت و ثروت در آن مناطق به دنبال خواهد داشت؛ افزون بر این ، احداث این جاده وابستگی و مناسبات شهرستان دهلران به مرکز استان را بیشتر خواهد کرد. 
- احیای روستاهای متروکه در مسیر جاده چم سرخ از دیگر پیامدهای این مسیر ارتباطی حیاتی می باشد، چرا که همزمان با ایجاد روستا در استان ایلام در سال 1312  آنچه از روستاها و شهرهایی که در مسیر راه های ارتباطی مناسب قرار گرفته اند نه تنها متروک نشدند بلکه تاکنون مسکون مانده و توسعه یافته اند و بخش ها به شهرستان و برخی از روستاها به دهستان و بخش تبدیل گردیدند؛ اما تنها روستاهایی که در مسیر راه ارتباطی رؤیایی چم سرخ – حاضرمیل قرار گرفته اند، به علت احداث نشدن راه ارتباطی ، متروک  و ساکنان آن ها مبادرت به مهاجرت به شهرها و روستاها و استانهای اطراف نمودند. 
- روستاهایی که در مسیر ارتباطی جاده چم سرخ متروک مانده اند عبارتند از : روستای بهارآب ( طایفه دشتی ) ، روستای چماچم ( طایفه نوکر پیر و منالوند ) ، روستاهای چم سرخ ، بونه موله و قولک ( طایفه باپیروند ) ، روستای بوسانه ( طایفه عیسوند ) ، روستای پاکه ( طایفه گاکله ) ، روستای سربیشه ( طایفه جابری ) ، روستای گرازان بالا و پایین ( طایفه ماسپی ) ، روستاهای یخی ، سیاخانی ، شیلاب ، آردو ، قدح بالا و پایین ( طایفه زرگوش ) ، روستاهای تاسیلکان بالا و پایین ، دهبنه ، سیاهدول و دستوار ( طایفه مموس ) . 
- لازم به ذکر است در مصاحبه هایی که با اهالی این روستاهای متروکه داشته ام ، اکثریت آنها اعلام آمادگی کرده اند که به محض احداث جاده چم سرخ به روستاهای خود بازگشته و به عمران و آبادانی آنها اقدام نمایند؛ و از این طریق نه تنها برای عده زیادی ایجاد اشتغال می شود بلکه سرزمین وسیع و بلا استفاده ای دوباره مسکون می شود ، بویژه آنکه آن مناطق هم از آب کافی و مراتع مرغوب و هم از  زمینهای حاصلخیز برخوردار می باشد. 
- از دیگر ویژگی های احداث جاده چم سرخ اهمیت نظامی آن می باشد چراکه سابقه 8 سال جنگ تحمیلی به ما نشان داد که جاده ارتباطی دهلران – مهران – ایلام بسیار آسیب پذیر است  و همین امر باعث شد که مردم این مناطق خسارات زیادی متحمل شوند و در دسترس بودن راحت این راه ارتباطی برای عراقی ها باعث گردید خسارات زیادی از لحاظ نظامی و امنیتی به ما وارد نمایند ، اما چنانچه جاده چم سرخ احداث گردد به علت گذر از مناطق کوهستانی، هم از امنیت بیشتری برخوردار است و هم حفظ آن به آسانی امکان پذیر است. 
- اهمیت گردشگری از دیگر ویژگی های جاده چم سرخ می باشد که مردم شهر دهلران برای فرار از گرما با طی کمترین مسیر می توانند به مناطق خوش آب و هوای زرین آباد و میمه بروند. 
در پایان لازم به یادآوری  است که با وجود اینکه  بیش از یک دهه از آغاز احداث این جاده  می گذرد اما یک متر آن به سرانجام نرسیده و  همین امر احداث آن جاده را بصورت یک  عقده عمومی در آورده است که هر چند همیشه به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شده ، اما از سوی مسئولان توجه لازم به آن نشده. از این رو از دولت تدبیر و امید انتظار می رود با به سرآنجام رساندن این راه ارتباطی حیاتی بخش مهمی از مطالبات مردم شهرستان دهلران را پاسخ دهد.      
 
* رئیس شورای شهر دهلران
انتهای پیام/
 

بستن


1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به پایگاه تحلیلی خبری نسیم دهلران می باشد. 
 
 
استفاده از اخبار فقط با ذکر منبع "نسیم دهلران" مجاز است.